FUTURE NOW

NTM GROUP

 

YLEISTÄ

NÄRPIÖN PUU JA METALLI

 

Lennart Nordin perusti NTM:n vuonna 1950. Yrityksessä on tällä hetkellä noin 650 työntekijää. Tekniikkayritys NTM kehittää, valmistaa, myy ja huoltaa raskasta kuljetuskalustoa sekä kierrätettävien materiaalien ja jätteiden keräys- ja kuljetuslaitteistoa. NTM-konserni on saavuttanut johtoaseman Pohjoismaissa panostamalla määrätietoisesti tuotekehitykseen ja laatuun. NTM toimii Pohjoismaiden lisäksi myös Isossa-Britanniassa, Venäjällä, Hollannissa, Itävallassa, Puolassa ja Baltian maissa. Emoyhtiö sijaitsee Suomen länsirannikolla Närpiössä ja tytäryhtiöt sijaitsevat Ruotsissa, Virossa, Isossa-Britanniassa, Puolassa ja Kanadassa.

Yrityksen menestys perustuu kolmeen vahvuuteen: asiakaslähtöisyys, tietotaito ja laatu.

100

Liikevaihto - miljoonaa euroa

 

650

noin työntekijää

50+

Palvelupisteet eri maissa

14

Myyntipisteet eri maissa

71

Vuotta

 

HISTORIA

1950-1960

Lennart Nordin perusti Närpes Trä & Metallin 27.4.1950 yhdessä Sigurd Lärkan kanssa.

NTM, Närpiön ensimmäinen ja suurin nykyaikaisin konepajateollisuus oli nähnyt päivän valon. Alkuaikoina valmistettiin enimmäkseen puutuotteita tuotettiin rinta rinnan metallipuolen tekemien maataloustarvikkeiden sekä koneiden ja autojen korjaustöiden kanssa. Jonkin aikaa NTM:llä valmistettiin myös linja-autoja. 1950-luvun puolivälissä kuorma-autokorien tuotanto laajeni. Vuonna 1954 toimitettiin ensimmäinen kuormakori ja alumiinilevystä valmistettujen kuorma-auton ohjaamojen sarjatuotanto aloitettiin. NTM oli Suomen ensimmäinen kylmä- ja pakasteautojen valmistaja.

Vuonna 1961 myytiin ensimmäinen perävaunu vientiin eli Ruotsiin ja Norjaan vuonna 1969. Siitä lähtien vienti on ollut jatkuvaa. Silloinen tuotantohuippu saavutettiin 1960-luvulla. Kaiken kaikkiaan myymäläautoja valmistettiin noin 20 Kylmä- ja pakastekuorma-autojen tilausmäärät kasvoivat nopeasti 1960-luvulla. Suurimpia ostajia olivat Paulig, Valio ja Kesko. Merkittävä kehitysvaihe nähtiin vuonna 1968, jolloin NTM esitteli ensimmäisenä Suomessa kuorma-ajoneuvojen itsekantavat runkorakenteet. Yhä enemmän alettiin räätälöidä tietyntyyppisiä ajoneuvoyksiköitä asiakkaiden erilaisten tarpeiden mukaan. Vuonna 1968 Lennart Nordinista tuli myös yhtiön ainoa osakkeenomistaja. NTM:n varsinaisessa yhtiökokouksessa vuonna 1969 perheyritys toteutui.

1970

1970-luvun alkupuolta leimaa vahva korkeasuhdanne ja NTM:n liikevaihto nousee selvästi.

Esimerkiksi merikuljetuksissa lastinkäsittelyyn käytettävien lauttavaunujen, ns. Roro-vaunujen osuus liikevaihdosta kasvoi. Vaunut olivat niin laadukkaita, että niitä myytiin kaikkialle maailmaan, esimerkiksi Kreikkaan, Kuubaan, Liechtensteiniin, Norjaan ja Saksaan.. Muutaman vuoden ajan tuotantomäärä oli niin suuri, että tehdasalue oli ajoittain melkein täynnä toimitusta odottavia lauttavaunuja.

1970-luvulla konepajarakennusta laajennettiin kahdella tehdashallilla, yhteensä 4600 neliömetrillä. Laajennus saatiin suurelta osin rahoitettua mainituista lauttavaunuista saaduilla tuloilla. Loppukesällä 1975 valmistettiin ensimmäinen jäteajoneuvo Förenade Renhållare Ab:lle Gävleen Ruotsiin. Jäteajoneuvojen tuotanto alkoi kuitenkin melko vaatimattomasti, ja 70-luvun jälkipuoliskolla valmistettiin vain noin 20 jäteajoneuvoa.. Muita 70-luvun virstanpylväitä olivat vuodet 1976, kun lasikuitukorien valmistus aloitettiin, ja 1977, kun kaappeihin rakennettiin kokonaan avattava sivuseinä.

1980

Liikevaihto kasvaa voimakkaasti ja moninkertaistuu 80-luvulla, samoin työntekijöiden määrä.

Koko 80-luvun tuotanto koostui pääasiassa  perävaunu- ja päällirakenteista. Vuonna 1983 uusittiin uusien takaa kuormattavien jäteajoneuvomallien sähkö ja hydrauliikka. Uusi rakenne sai hyvän vastaanoton ja vienti Ruotsiin kasvoi selvästi. Ajoneuvot valmistetaan asiakkaan vaatimusten mukaisiksi ja ne on nykyisin varustettu erityyppisille jätteille tarkoitetuilla osastoilla ja erikoisjätesäiliöillä. Elektroniikan kehitys eteni suurin harppauksin ja 1980-luvun puolivälissä hankittiin ensimmäinen hitsausrobotti ja seuraavana vuonna ensimmäinen CNC-sorvi. Vuosi on 1989 ja Lennart Nordin siirtyy eläkkeelle ja uudeksi toimitusjohtajaksi tulee Kurt-Erik Nordin.

1990

Vuosikymmentä leimaa vahvasti 1990-luvun alun lama.

NTM selviää kriisistä ja 90-luvun puolivälissä Suomessa alkaa talouskasvu NTM aloittaa viennin tosissaan ja vuonna 1992 perustettu Närpiön Släp Ab alkaa myydä yrityksen perävaunu- ja päällirakenteita. Närpiön Släp Ab -yhtiö vaihtoi sittemmin nimensä NTM SverigeAb. Jäteajoneuvojen merkitys NTM:lle kasvaa selvästi 90-luvun lopun aikana.. Ympäristöajattelu saavuttaa uuden tason ja yritys vastaa kysyntään uuden sukupolven jäteajoneuvoilla. Tuotanto alkaa sivulta lastattavien heiluripuristimella varustettujen jätepakkaajien valmistuksella. Nämä jätepakkaajat pystyvät tyhjentämään jäteastian 10 sekunnissa kuljettajan istuessa ohjaamossa. Toinen erikoisjäteajoneuvo on varustettu etulastaajalla ja se on tarkoitettu esimerkiksi teollisuuden karkeille jätteille. Tämän ajoneuvon käsittely on tietokoneistettu. Ajoneuvot on varustettu kameroilla eri työvaiheiden helpottamiseksi.

Jäteajoneuvot myydään suoraan tehtaalta Ruotsiin suurimmille asiakkaille. Mainittakoon, että vuonna 1999 NTM on suurin uusien jäteajoneuvojen myyjä Ruotsissa. Vienti Tanskaan alkoi 1990-luvun alussa pääasiassa jäteajoneuvojen myynnillä. Vuonna 1996 Tallinnassa avataan myyntikonttori ja huoltokorjaamo.

2000-

Puhtaanapitoajoneuvojen myynti käynnistyy toden teolla ja vuonna 2005 myyntimäärät ohittavat perävaunupuolen myynnin.

Ensimmäinen Quatro-nelilokeropakkaaja näkee päivänvalon, ja perävaunujen ja vaihtokaappien tuotanto perävaunujen junakuljetuksia varten alkaa. Puhtaanapitopuolen kansainvälistyminen ottaa jättiaskeleita eteenpäin ja tytäryhtiöitä perustetaan Isoon-Britanniaan, Saksaan, Puolaan, Venäjälle ja Kanadaan Perävaunujen myynti alkaa Tanskassa. Myyntiyhteistyö alkaa VDL, Cappellotton, Schwarzen ja Kronen kanssa. NTM ottaa myös haltuunsa KH-Tecin sorakuljetusten kasettiyhdistelmätoiminnot. Yhtiön johtamisjärjestelmä ISO-sertifioidaan laatu-, ympäristö- ja työympäristöstandardien ISO 9001, 14001 ja 45001 mukaisesti. Uusi pääkonttori ruokasalineen sekä tilat jälkimarkkinoinnille valmistui 2020. Varaosamyynnin ja huollon käsittävä jälkimarkkinointitoiminto kasvaa ja siitä on tullut suuri ja tärkeä osa liiketoimintaamme. Ensimmäinen LEAN-projekti aloitettiin tuotannossa vuonna 2017, ja nykyään LEAN-filosofia on aktiivinen osa liiketoimintaamme tehtaan kaikilla osastoilla. 

NTM TÄNÄÄN

Pienestä monitaitoisesta perheyrityksestä NTM on Gottbölessä kasvanut 70 vuodessa monikansalliseksi konserniksi, jonka työkenttänä on koko maailma.

NTM on nykyisin vakiinnuttanut asemaansa johtavana ajoneuvojen päällirakenteiden , perävainujen ja jäteautoajoneuvojen valmistajana – valitsemillaan erikoisaloilla. Omistajaperheen ja työntekijöiden halukkuus ja kyky kehittää jatkuvasti tuotteita ja liiketoimintaamme on tehnyt NTM:stä sen, mitä se nykyään on. Jatkamme yhdessä asiakkaidemme kanssa parhaiden tuotteiden ja ratkaisujen kehittämistä ilmaston pelastamiseksi. Monilokeropakkaajamme vähentävät ajettujen kilometrien määrää ja mahdollistavat kaikenlaista lajittelua kotona, ja että jopa 100 prosenttia jätteestä voidaan kierrättää. Perävaunuillamme ja jäteautoillamme on markkinoiden paras rahtikapasiteetti sekä painon että tilavuuden mukaan, mikä mahdollistaa päästöjen ja polttoaineenkulutuksen minimoinnin kuljetettavan lastin määrään nähden. NTM:llä on nykyään erittäin tärkeä rooli yhteiskunnassa. NTM tarjoaa asiakkailleen ja kuluttajille mahdollisuuden vähentää ympäristövaikutuksia ja auttaa pelastamaan maapallo!

STRATEGIA

NTM on dynaaminen ja hyödyllinen liiketoiminta asiakkaillemme, työntekijöillemme, omistajillemme ja seudulle joissa toimimme.

• NTM on jatkuvasti kasvava yritys, jonka vuotuinen kasvu on merkittävää.

•  Pääasiallinen toiminta ja kasvu tapahtuu emoyhtiössämme tapahtuvan tuotannon kautta.

•  Tämän mahdollistamiseksi yrityksen on annettava tarvittavat tulokset ja oltava tunnettu asianttuntemuksesta, luotettavuudesta ja rehellisyydestä.

Ympäristö

Oikeanlainen laatu, turvallinen ja terveellinen työympäristö sekä kestävä ympäristöajattelu ovat jokaisen henkilökohtainen vastuu ja omaksuvat toimintatapojen, tuotteiden ja palveluiden jatkuvan kehittämisen.

Johto ja työntekijät ottavat yhdessä vastuun turvallisuudesta, terveydestä ja muusta ympäristöstä eivätkä koskaan vaaranna omaa tai kenenkään muun turvallisuutta tai aineettomia hyödykkeitä.

Keskittymällä ympäristöajatteluun ja kestävyyteen suunnittelussa ja tuotannossa sekä korkeisiin materiaali- ja toimittajavaatimuksiin varmistetaan asiakkaidemme tarpeisiin perustuvia ajoneuvoja, joilla on paras mahdollinen tehokkuus ja ympäristönsuojelu.