NTM:n historiaa ja avaintietoa

Toimitusjohtaja Kurt-Erik Nordin toteaa, että yrityksen perustaminen ja sen johtaminen maaseudulla, jossa ei ennestään ollut vastaavia teollisia rakenteita, edellytti vahvaa pioneerihenkeä, innovatiivista ajattelua ja onnistumisen uskoa.

Tällä hetkellä yritys edustaa huipputeknistä työpajateollisuutta. Yritys panostaa jatkuvaan tuotekehitykseen ja kartuttaa osaamistaan markkinoiden tarpeen mukaan sovitetun maantiekuljetuskaluston ja jätteenkuljetuslaitteiston valmistuksen alalla.

Nordinin mukaan yritys on aina tunnettu laadukkaista tuotteistaan, mikä on myös jatkossa toiminnan tärkeimpiä kulmakiviä.

Närpiön Puu & Metalli (NTM) perustettiin huhtikuun 27. päivänä 1950.
Suurin yksittäinen osakkeenomistaja oli Lennart Nordin. Jo saman vuoden toukokuun ensimmäisenä päivänä valettiin ensimmäisen 636 neliömetrin suuruisen tehdasrakennuksen perustustyöt.
Tällä hetkellä rakennuksessa toimii mm. konttori sekä myynti- ja suunnitteluosasto.
 

flybbild ny h5qf1 kx6st tg4o4

NTM:llä oli aluksi metalliosasto ja puutuotteiden valmistukseen tarkoitettu osasto. Tällöin valmistettiin mm. keittiökaappeja, huonekaluja, kottikärryjä, autotraktoreita ja lämpöpattereita.
1950-luvun puolivälissä valmistettiin listoitus Närpiön kirkkoon ja erilaisia kaappeja Närpiön sairaalaan. Lisäksi korjattiin maatalouskoneita.

brandbil woehb 1t7wq jtkwy 

NTM aloitti ensimmäisenä Suomessa kylmä- ja pakasteautojen rakentamisen, ja yritys säilytti johtoasemansa pitkään. Ensimmäinen auto toimitettiin tehtaalta joulukuun 20. päivänä 1958 ja ensimmäinen pakastevaunu 1959.Oman tuotekehityksen tuloksena syntyneet lasikuituelementeistä valmistetut vaunut saivat Ranskassa suoritettujen testien jälkeen kansainvälisen hyväksynnän 1978.

Kuorma-autokorit ovat aina olleet NTM:n suurimpia tuotteita. Vaunujen lattiat ja seinät rakennettiin aluksi pelkästään puusta ja vanerista, mutta 1950-luvun puolivälissä valmistusmateriaaleina alettiin käyttää teräskaaria ja alumiinipäällysteitä.
Vuonna 1968 NTM esitteli ensimmäisenä Suomessa kuorma-ajoneuvojen itsekantavat runkorakenteet.
Vuonna 1976 aloitettiin lasikuitukorien valmistus, ja vuonna 1977 kaappeihin rakennettiin kokonaan avattava sivuseinä.
Myös näissä NTM oli edelläkävijä Suomessa.

forsta sop 5viku wcxk0 g2r5b 

Jätepakkaajat ovat nopeimmin kasvava tuoteryhmämme.
Monien kehitysvaiheiden jälkeen jätepakkaajien osuus yrityksen liikevaihdosta on tällä hetkellä yli 50 %.
Jätepakkaajamallistomme on Euroopan laajin. Jätepakkaajat pystyvät käsittelemään 6–35 kuutiota tiivistettyä jätettä ja niissä on erityyppisille jätteille tarkoitettuja lokeroita ja erikoisjätesäiliöitä, täysin asiakkaan toiveiden mukaan. Uusimmat jätepakkaajat voivat tyhjentää jäteastian alle 10 sekunnissa kuljettajan istuessa ohjaamossa. Tietokone rekisteröi asiakkaan mikrosirun tiedot ja jätteiden painon.

Vuosien saatossa NTM on valmistanut monia erikoisajoneuvoja, muun muassa autonkuljetusautoja, kippivaunuja, umpinaisia kipattavia koreja irtotavaralle, ongelmajätteen erikoisajoneuvoja sekä siirrettävän muoviputkitehtaan KWH:lle. Lisäksi yritys aloitti ajoneuvojen akseleiden ja kääntölevyjen valmistuksen omaa tuotantoaan varten 1950-luvun lopulla ja jatkoi tätä melkein koko 60-luvun ajan.

NTM:n merenkululle valmistamat lauttavaunut olivat yksi yrityksen historian eniten myydyistä tuotteista. Niitä valmistettiin vuosina 1970–1986. Lauttavaunuja myytiin kaikkialle maailmaan,
ja niitä valmistettiin yhteensä noin 1850 kappaletta. Lisäksi valmistettiin 200 niin kutsuttua hanhenkaulaa, joiden avulla lauttavaunuja voitiin nostaa ja vetää.

NTM:llä on aina ollut oma korjaamo. Vuodesta 1986 lähtien se on toiminut erillisenä yksikkönä. Korjaamossa käsitellään vuodessa lähes 500 yksikköä.
Vuonna 1990 toimintaa täydennettiin uudella suurella testihallilla, jossa katsastettiin yli 300 omaa yksikköä vuosittain. Iso pesuhalli rakennettiin vuonna 2001.

Yritys aloitti tuotteidensa viennin jo vuonna 1961. Ensimmäinen perävaunu toimitettiin SÅIFA:lle Ruotsiin. Vientituotteita olivat aluksi perävaunut ja päällirakenteet. Sittemmin kansainvälistyminen on jatkunut. Yrityksen kokonaistuotannosta yli 75 % viedään Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Islantiin, Isoon-Britanniaan, Venäjälle, Puolaan, Hollantiin, Itävaltaan ja Baltian maihin. NTM:llä on tytäryhtiöt Ruotsissa, Englannissa, Virossa, Saksassa ja Puolassa. Konsernilla on ollut 60 vuoden aikana yhteensä noin 1200 työntekijää.

Viime vuosien aikana NTM on valmistanut yhteensä yli 15 000 yksikköä maantiekuljetuksiin ja 1 850 yksikköä merenkululle.